17 mars 2010

Vad kan det vara?

Tjejerna fick skriva och ta kort på magen :) Vi alla i familjen är ju så nyfiken på vad det kan vara!
Igår gick jag in i v.32! Vi var till barnmorskan på kontroll och allt såg jätte bra ut! 138slag/min, sfmått var 28 och förra gången 24,5, 2kg har jag gått upp på 3v och järnvärdet såg bra ut så jag slipper blodbröd! JIPPI
Jag tar järntablett varje dag samt att jag äter persilja som godis...hellre det än brödet. Jag följer kurvan bra så nästa gång vi ska till barnmorskan blir påskveckan.
Sen på eftermiddagen var det föräldraträff på FK och det var bra och intressant! Så nu ska vi bara bestämma oss hur vi ska lägga upp allt.
Har börjat skriva ett förlossningsbrev så det känns bra och pricken rör sig mycket i magen!
Jag och tjejerna har ju påskpyntat lite, så nu ska vi vänta lite med påskriset och fjädrarna. Vi hoppas på att minna inte ska vara och förstöra påskriset i år!
Igår hjälpte tjejerna mig att fixa i ordning skåpet på toan, så att vi får plats med skötbordet sen. 2 st skåp ska bort, så då var det bara att göra om och det blev riktigt bra! Nu är det bara prickens garderob som ska fixas klart. Nya hyllplan ska köpas m.m.
Imorgon är det första föräldraträffen, sjukgymnastinfo.
Vecka 32
Kroppen: Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.I vissa landsting görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska.
Barnet: Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

6 kommentarer:

  1. Satsar en familjepizza på att de är en pojke!

    SvaraRadera
  2. Lillmagen!! Jag tror dock att det är en flicka! (men jag brukar ha fel!)

    SvaraRadera
  3. Teresa: Haha jaa vi får väl se :)

    Hanna: Magen växer bara framåt :) Jag upplever den stooor. Svårt att böja sig och klä sig m.m. Magen är hård som en basketboll!

    SvaraRadera
  4. persilja vilken bra ide!! De ska jag också börja äta.

    Jag tror det gömmer sig en flicka i din mage :-)

    SvaraRadera
  5. Thorla: Persilja är gott till ganska mycket! Bra med järn :)
    Vi får väl se om de blir en tös :) Är såå nyfiken!

    SvaraRadera
  6. Johanna- Jag förstår att du är nyfiken, men jag förstår inte hur ni lyckats "hålla" er!! :-) Att döma på magens form tror jag det är en tjej, min mage är också mer bred än spetsig och där inne ligger det ju en tös.

    SvaraRadera